Kampen om ambulansen

Ikväll sänder Uppdrag Granskning ett reportage om Dorotea och Åseles kamp för ambulansen och akutsjukvården.
Uppdrag granskning har tidigare sänt ett reportage där dom belyste den utvecklingen som pågått länge i glesbygden. Befolkningen minskar, skolor och bensinmackar stänger och servicen blir sämre och sämre.
Utvecklingen har nu gått ett steg längre när ambulansen dras in.

Ambulansen är viktig - oavsett storlek på orten 
Att landstingsrådet inte talar sanning och beskriver det här tilltaget som en besparing utan försöker påskina att detta är en komplettering till ambulansen är fegt tycker jag. Var tydlig och säg som det är!
Jag tycker det är mäktigt hur helt vanliga människor engagerar sig i en politisk fråga. Våra "grannar" känner med all rätt stor oro inför framtiden och ilska över beslutet. Jag är stolt över att dom reagerar.

Vi i Vilhelmina borde också reagera, vi kommer också bli berörda då vår ambulans kommer åka mellan kommunerna och kanske inte finns på plats på vi behöver den. Varför reagerar vi inte?
Bra fråga - jag har själv ställt mid den frågan flera gånger. Jag tror jag helt enkelt känner mig lite hjälplös vilket jag tycker är lite fegt att skylla på. Jag önskar att Vilhelminas Socialdemokrater internt har en dialog med Socialdemokraterna i Landstinget ang. den rådande situationen, jag tror nämligen att det slår hårdare då man kritiserar varandra inom det egna partiet. Tyvärr så har jag inte hört något om någon dialog, jag läste på VK.se i november att vårt kommunalråd är nöjd över vården. Det är iofs. lätt för mig att tycka att någon annan ska fixa.

Den här frågan rör många fler än bara Åsele och Dorotea. Den rör dom allra flesta i vårt land. Många har en koppling till landsbygden och den utvecklingen som är ett faktum vill ingen se.
Att nå konsensus i just den här frågan är nog omöjligt, men Dorotea och Åseleborna har tvingat våra ledande landstingspolitiker att lyssna och reflektera.
 
Det blir nog ett intressant reportage där dom bland annat kunnat bevisa att ett enda beslut får stor konsekvens bla att Åsele nu har sämst reaktionstid i landet gällande ambulans.

KAMPEN FÖR AMBULANSEN IKVÄLL I SVT 1 KL 20.00


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0