Öppet brev till VK

Det här brevet har jag skickat in idag, och hoppas på att få det publicerat

Öppet brev till Västerbottens Kuriren

Sommaren är snart över och Vilhelminas ess i rockärmen, Kulturveckan med Hembygdsdagarna som avslutning är över. Kulturveckan startade den 1 juli med en konsert i kyrkan och avslutades med Spelmansstämma den 8 juli. Däremellan fanns ett gediget program med ljugarkväll, stadsvandringar, gourmétresa, workshop i osttillverkning, musik- & berättarting, öppen scen, kulning, utställningar mm.  Under helgen 6-8 juli var det Hembygdsdagarna där det anordnades allt från motorarrangemang, grillkväll, & barnföreställning till Vilhelminas eget Let´s dance med över 400 inlösta. Många är de Vilhelminabor som lagt åtskilliga timmar på att jobba på sin fritid för att se till att veckan skulle bli så bra och intressant som möjligt för alla besökare. Ett bevis på att det verkligen finns många som, i likhet med mig, tror på sin hembygd och på att vi verkligen har något att vara stolta över. Vi hade en helt fantastisk vecka och helg. Solen sken, vi hade fler knallar, större tivoli och mer besökare än på många år. Veckan kan alltså sammanfattas med ett enda ord, succé.

Jag har letat, och rätta mig gärna om jag har fel, men jag hittade inte ett ord om något av detta i er pappersupplaga. På nätet var det också tyst. Tråkigt att resten av Västerbotten inte fick läsa om vad som hände, kanske hade något blivit sugen på att ta en sväng förbi. Vi hade med glädje kunnat ta emot flera besökare som velat komma hit och ta del av allt det vi hade att erbjuda.

Den utarmning som vi ser av inlandet, där statliga verk, samhällsservice, ambulans och akutvård läggs ned och flyttas ut är tragisk. Den slår undan benen på oss som vill bo och verka här. Inte bara för att det försvinner många arbetstillfällen, trygghet är en nödvändighet för att någon ska flytta hit och bosätta sig. Väldigt trist att se att vår egen dagstidning följer samma mönster och flyttar bort sin rapportering från oss. Den är så viktig, och jag vill också kunna läsa om det jag är stolt över – nämligen min kommun. Så, ni är varmt välkomna till Vilhelmina på Mikaelimarknaden med Jakt-, Fiske-, Hem- & Fritidsmässa den 5-7 oktober, och alla andra dagar också!

Annika Andersson, koordinator för Visit Vilhelmina



Tillägg i bloggen:
Tacka vet jag Lokaltidningen som hade flera sidor om allt kul som hände

 


Kommentarer
Postat av: Ulrica

Mkt bra skrivet Annika! Jag har haft semester och varit lite frånvarande va gäller nyheter etc. Men jag har hört flera som reagerat på att det inte har rapporterats något kring detta. Var själv på ljuarkvällen, super trevligt! har du fått något svar?

2012-08-09 @ 16:11:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0