Skrivelse

Skrivelse från Kefas föräldraråd till Vilhelmina Kommunsfullmäktiges alla ledamöter

Med anledning av det liggande förslag ang. Kefas nerläggning vill vi föräldrar rikta ett stort missnöje mot majoritetens budgetförslag.

Vi har med bestörtning tagit del av förslaget som innebär en otroligt stor omställning för våra barn och även befintliga verksamheter. Vi ställer oss frågande till hur ni kan tänka er att splittra gruppen och placera ut barnen på redan överfulla avdelningar.
Kommunens barn innefattas idag i grupper som redan går emot skolverkets rekommendationer om hur stora barngrupper det egentligen bör vara. Att då utöka dem till ännu större grupper är varken till fördel för barn eller personal. Vi oroar oss främst för personalens arbetssituation och våra barns säkerhet. Att arbeta inom förskolan innebär ett stort ansvar för barnens välmående och utveckling, och vi undrar hur vår kommun stöttar upp personalen i deras arbete. Vi undrar hur långt det hinner gå innan det händer en olycka på grund av för täta barngrupper på för få personal.
Våra barn känner en trygghet i varandra, och att hålla barngrupen oförändrad så långt det går är för oss av hög prioritet. Att Kefas bör flyttas till annan lokal är vi väl införstådda i och ser då helst att den intakta verksamheten flyttas till friskare lokaler.
Barnen är vår framtid och vi måste alla se till att de har de allra bästa förutsättningarna. Att komma till förskolan varje morgon, att delta i en pedagogisk verksamhet eller helt enkelt bli sedd och uppmärksammad är ett grundläggande behov som måste tillgodoses!
Sverige har som land skrivit under på barnkonventionen där den genomgående röda tråden är att jobba för barnens bästa. I och med detta förslag, kan Vilhelmina kommun med handen på hjärtat säga att barnkonventionen efterföljs?
Vi vill härmed vädja till den styrande majoriteten att ni tar ert förnuft tillfånga och ser långsiktigt och arbetar för våra barns bästa.

Föräldrarna på Kefas gm föräldrarådet

Ja, så lyder skrivelsen som jag, Marlene Stenlund, Ronja Malmbo och Pernilla Bergh skrev ihop igår. Den är nu skickad till Kommunfullmäktiges alla ledamöter samt Ordförande. Vi har även startats ett upprop RÄDDA FÖRSKOLAN på facebook där alla som vill protestera kan skriva under med namn och ort.
Vi anser att detta förslag kommer påverka många fler än bara oss.
Alla "Kefasföräldrar" har blivit kallade till extra föräldramöte på torsdag med anledning av detta där jag verkligen hoppas att Kultur och Utbildningsnämndens ordförande kommer att svara på våra frågor, för jag vet att hon blivit inbjuden.

Vad tycker jag då? Vad skulle jag vilja göra annorlunda?

Jag skulle vilja låta dom privata aktörerna som faktiskt finns starta upp avdelningar. Vi har nämligen under den nuvarande mandatperioden fått in två ansökningar om att få starta varav en även ville erbjuda omsorg på kvällar och helger. Att det fanns två privata aktörer som ville satsa miljoner på att bygga nya avdelningar till våra barn tycker jag är helt fantasktiskt. Synd att S & V inte tyckte detsamma och avslog dom bägge.

Så, det är vad jag tycker, släpp in privata aktörer. Kommunens verksamhet måste tåla konkurrens - det tror jag skapar kvalite!

Kommentarer
Postat av: Christine Garper

Jätte bra skrivet!!!

2011-11-07 @ 22:33:06
Postat av: sara eriksson

Jättebra! Dom måste ju vakna upp, allt blir bara sämre och sämre!

2011-11-08 @ 01:17:37
URL: http://o
Postat av: evalena

Jättebra skrivet!

2011-11-08 @ 07:38:49
Postat av: Maria k

Så bra skrivet.

2011-11-08 @ 16:42:27
Postat av: Åke Nilsson (S)

Hej Annika

Du som sitter som politiker i kultur och utbildningsnämnden för borgarna och alliansen i Vilhelmina. Hur har ni tänkt finansiera två nya avdelningar? Även om det är privata aktöre ska kommunen betala dem.



Var kan man läsa ert budgetförslag?

2011-11-08 @ 17:14:50
Postat av: Christine Svensson

Bra skrivet, tjejer. Sedan det som Åke skrivit är ju lite konstigt. Hur har han tänkt att så många barn ska placeras ut i andra överfulla verksamheter? Skyll inte på borgarna, tycker jag.

2011-11-08 @ 19:17:17
Postat av: Åke Nilsson (S)

Christine

Vad är det som är konstigt?



Oavsett vilken verksamhet det är ska den finansieras?

Jag skyller inte på borgarna utan jag är intresserad av hur de tänker finansiera alla privata alternativ som förespråkas.

Det låter så enkelt att bara låta privata ta över och att tillåta nya förskolor. De ska betalas via skattsedeln oaktat vem som driver dem.



Det ja efterfrågar är borgarnas budgetförslag och hur det ska betalas.



Är det konstigt?



2011-11-08 @ 20:16:55
Postat av: maria K

Jag tycker Åke ska fundera en stund på hur han ser på ung människor som engagerar sig i politiken. Vill du skrämma bort dem? Få dem att tystna bara för att de inte tycker som du? Du efterfrågar budget då du borde fundera på hur det kommer att slå för de små barn som inordnat sig i en grupp på Kefas. De ska nu placeras ut i helt nya grupper,i en ny miljö men nya barn. Det handlar främst om barnen inte om pengarna.

2011-11-09 @ 08:01:25
Postat av: Förälder

Nå Åke Nilsson, anser du att Vilhelmina kommun, i och med detta ev. beslut, följer barnkonventionens vad det gäller att man skall jobba för barnens bästa?

2011-11-09 @ 18:14:12
Postat av: Ewa L

Mycket bra skrivet av Er föräldrar!

Jag kan inte annat än förfäras över Åkes cynism gällande budgeten.

Redan på 80-talet startades det rödas tåg mot förvaringssystemet av barn, överinskrivningar med 2 barn i taget.

Att Vilhelmina ska fortsätta och köra på, förvånar mig inte, egentligen. Men t o m Umeå har insett att man måste hitta andra lösningar än barnförvaringsenheter.

Barnen är som sagt vår framtid och vilken kvalite vill vi ha på dem som ska ta hand om oss?

Lösningarna finns bortom bud-geten! Men det är så här när kommunen ska sköta allt själv och inte kan tillåta proffesionalismen att sköta sitt.

Helt klart behövs lösningar och nog kan man fixa till dem utan att Viveka ska behöva vara orolig över ansvarsfriheten!

Bjud till nu lite, majoriteten!

2011-11-10 @ 08:02:13
Postat av: Frågande

Nu har inte jag några barn i förskola men jag begriper inte Åkes inlägg. Kostar inte ett barn lika mycket för kommunen oavsett var det placeras? För varje barn ska väl en "peng" betalas ut till förskolan? Sen är det väl upp till förskolan att se om det finns nog många barn för att få det hela att gå ihop, och att se till att det finns lokaler. Eller bedrivs kommunala förskolor på mindre medel per barn än privata? Som en sorts B-verksamhet?

2011-11-10 @ 09:16:53
Postat av: Förälder

Tilläggas bör att vad jag vet så är det även förslagit att resursfördelningssystemet skrotas, och vad pratar vi då om i totalen? typ 7 tjänster eller så. Då är det på fler ställen än kefas som det ryker folk, men barnen dom blir bara fler.

2011-11-10 @ 11:00:06
Postat av: Hans Bergkvist

Väl rutet! Det här är ju en fråga som rör ALLA föräldrar, inte bara vi kefasföräldrar. Det blir ju trängre och sämre på alla förskolor om förslaget går igenom. Personligen kan jag tycka att politiken är långt mycket oviktigare än våra barn, de är ju trots allt vår framtid!

2011-11-10 @ 11:46:44
Postat av: Åsa

Tyvärr blir väl inte barnen fler när det här går igenom. Folk flyttar, det är faktum och hur ska vi förhindra det? Majoriteten (och även minoriteten gentemot sina regeringspartier) kan ju fundera på att göra en skrivelse till regering och riksdag som skulle dämpa den börda KUN tyngs av, en skrivelse som kräver att staten åter tar ansvar för skolan (och äldreomsorg) då dessa kärnverksamheter nu befinner sig ute på en marknad där de inte kan konkurrera rättvist, exv. om gymnasieelever, med kusten eller större tätorter. Detta är en nedåtgående spiral som tar död på inlandet och glesbygden. Det funkar kanske med marknadsprinciper i tätbefolkade områden men om Sverige fortfarande vill vara med i Norrland borde man fundera på den saken. Mer kreativitet och radikalism efterfrågas inte partipolitiska lojaliteter och bestraffningar som ska ge efterdyningar och slå på de minsta, som inte har nån möjlighet att påverka sin situation.

Ett alternativ - om vi nu måste tala i termer av ekonomi och budget som dock är realpolitik - är att se över vad som inom kommunen ska betraktas som kärnverksamheter, med driftstöd till olika verksamheter som ishall, ridhus, fotbollsplan med mera (alla behjärtansvärda verksamheter): vad kan minskas, var kan man söka externt stöd för dessa verksamheter? För det är väl inte meningen att vi ska söka EU-stöd för att driva förskoleverksamhet? Eller kanske Vattenfall kan sponsra?

2011-11-10 @ 15:03:48
Postat av: Annika-politikermorsan

Tack för all respons!

2011-11-10 @ 21:53:22
Postat av: Förälder

Tycker det är rätt intressant att det är så fruktansvärt tyst överallt. Inga politiker, ingen press, ingenting... Konflikthantering medels t tystnad?

2011-11-13 @ 00:01:54
Postat av: Åke Nilsson

Jag ska lämna några kommentarer till några frågor jag fått.

Ang Maria K fråga om jag vill skrämma unga människor. Fånig fråga tycker jag.

Jag har stor respekt och beundran för alla som engagerar sig i politiken. Jag tar Annika på fullt allvar och respekterar hennes åsikter. Att dalta med henne för att hon är en ung kvinna vore för mig att inte ta henne på allvar. Det är respekt för mig.

Det är lätt att säga att det cyniskt att prata budget men tyvärr är det den realitet vi lever under. Vi måste hålla ekonomin i balans annars äventyrar vi all vår verksamhet. 2012 kommer att bli ett tufft år. Vi får 8 milj kr mindre i skatter och statsbidrag 2012 än i år. Det är en konsekvens av den skattesänkarpolitik som regeringen för. Minder skatter till staten = mindre skatter till kommunerna.

Nog om detta. Jag var och besökte Kefas idag och tittade på lokalerna och pratade med personalen.

Jag blev väldigt bekymrad över skicket på huset. Frågan som dyk upp i mitt huvud var; är det lämpligt att ha små barn här?

Frågan har hög prioritet hos oss nu. Prio ett är barnen bästa, i andra hand personalen.

Vi jobbar för högtryck för att hitta en lösning på det hela som är acceptabel för så många som möjligt.

Avslutningsvis vil jag bara säga; det finns ingen prestige i detta ärende.

Goda råd emottages tacksamt

2011-11-15 @ 20:21:29
Postat av: Anonym

Tack för inlägget Åke, jag är övertygad om att du tar mig på allvar.

Som ledamot i KuN är jag väl medveten om hur den ekonomiska situationen ser ut = inte kul.

För mig är det inte heller ett prestigeärende, jag tror att vi måste samarbeta för att hitta en lösning. Alla "kefasföräldrar" vet mycket väl att huset är i dåligt skick, vilket märks på barnen. Mitt barn har ex både astma och eksem vilket inte blir bättre av att vistas i ett hus fullt med mögel.

Lösningen på den här situationen är knappast smärtfri. Det första som kommer upp i mitt huvud är gymnasieskolan där det blir färre och färre elever (som i sig känns väldigt tråkigt och det är en annan sak som vi politiker måste jobba med). Är det bland personalen på gymnasieskolan vi ska spara pengar? Det är inte alls kul och jag är jätte glad att frågan har hög prioritet hos er just nu.

Tack!

2011-11-16 @ 11:01:30
Postat av: Plus & minus

Plocka bort 3 tjänster på kommunhuset och vips har ni tjänat in 1.5 miljoner på ett år. Lägg de pengarna på förskolan istället!

2011-11-16 @ 18:24:25
Postat av: Maria Lundqvist

Jag blir glad när jag läser Åkes svar till dig, Annika. Jag håller med Åke. Både du och jag är unga politiker men för det är vi inga fågelungar. Vi säger vad vi tycker och jag tror jag talar för oss båda när jag hävdar att vi också klarar av att andra människor säger vad de tycker till oss.



I första hand är vi föräldrar, det är alla föräldrar i första hand. Barnen är alltid viktigast. Det gäller såväl i hemmet som i kommunen, landet och världen över. Vårt ansvar som politiker, oavsett partifärg, är att jobba för barnens bästa. Det är varken nytt eller hemligt att barnen är framtiden, men ändå är det den som ska sparas på - det är inte okej.



Annika, du nämner gymnasiet som alternativ besparingskälla, ja, varför inte? För att få ett fungerande och kanske självförsörjande gymnasium behöver kommunen börja från grunden. Börja med att se över att barnomsorgen är trygg och stabil så att föräldrarna kan koncentrera sig på arbete och studier utan oro och stress över den. Trivs familjerna i en kommun så stannar de kvar - då får vi också elever till gymnasiet i förlängningen. Bollhallen ska ju komma väl till användning om 10, 15 och 35 år till! eller hur?



En annan besparingskälla kan vara gratisverksamheter, lokaler och dyl. Ska kommunen bekosta ridhuset, när förskolorna går dåligt? Kan man hitta en annan lösning där?



Vibos faktura till kommunen ligger hos förvaltningsrätten,...



Alla kort är inte lagda. Klubban har inte fallit i bordet ännu.



Så länge det finns hopp finns det liv, säger grodan, och vice versa.



Vi kämpar vidare!

2011-11-16 @ 18:37:41
Postat av: Förälder

En fråga Åke, du säger att "Prio ett är barnen bästa". Men är det då verkligen en bra lösning att öka storleken på barngrupperna? Känns en liiiiiten aning motsägelsefullt.

2011-11-17 @ 01:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0