Semlor

Igår när jag och Sam var påväg hem från jobb och förskola blev jag akutsugen på semlor.
Jag sprang in på Stenmans konditori - men alla var slut!
När jag kom hem tänkte jag att vi kunde baka egna, än fast jag ofta tycker att hemmagjorda blir så torra och kompakta. Jag tänkte iaf. att jag skulle göra ett försök. Här följer baket i bilder




Sam fick dra på sig förklädet som han fick av mig i julklapp
(köpt av en liten dörrförsäljare som sålde prylar från WWF)



Sur när tutten åkte ut (dagens ilandsproblem)



Jag frångick receptet och tillsatte stött kardemumma i degen, det doftar och smakar jätte gott tycker jag



Det där med tutten gick fort över, sen var Sam på toppen bagar/diskar humör. Här godkändes smaken på degen.
Min vackra son



Jag älskar att baka och jag älskar att ha en kamin. Allt jäser mycket bättre och snabbare, lyllo mig!



När det vankades semlor var moster/syster/mamma Anneli snabbt på plats att hjälpa till med förberedelserna.
Här i full fart att hyvla mandelmassa.
Citat; "Det ska vara mycket mandelmassa"



Så här blek kan en tvillingmamma se ut när hon varit vaken sex nätter. Jag tycker hon gör det så himla bra och jag är så stolt över henne. Jag älskar dig Anneli!
 Våra andra systrar har dragit till Mexico och är förmodligen inte lika bleka



Här är det färdiga resultatet. Visserligen kompakta men väldigt goda!


Kommentarer
Postat av: Lova

Jag saknar Sam sååå mycket! Kom på mig själv med att strycka hans kind på dataskärmen...

Pussa på han från lillfaster! Kram på er alla!

2012-01-19 @ 10:08:18
URL: http://lovagahlin.devote.se
Postat av: Mamma

Hej Annica, dom semlorna såg ju jättefina ut, måste nog komma förbi dig nån gång, Ett tips till att semlorna inte skall bli så kompakta, använd kesella i degen, du vet saffrans bullarna vill ju åxå bli torra. ett litet tips, Jag bakade semlor när S

tella var hemma, dom blev faktiskt goda, då hade jag smör i degen och inte så mycke mjöl.

Kram

2012-01-19 @ 10:26:57
Postat av: Mams

Så mumsigt ni verkar ha det. Sam är en riktig bagare nu med förkläde och allt! Kul att se vad ni håller på med där hemma när jag inte är på plats.

2012-01-19 @ 18:57:36
Postat av: Linda Nordh

Åh, vilken liten gó bagare! Semlorna såg riktigt smarriga ut! Kramar från oss!



Ikväll har Emmy premiäråkt i slalombacken här i Dorotea, det gick bara fint!

2012-01-19 @ 21:52:38
URL: http://lindaskrypin.blogg.se/
Postat av: Maja

Härliga bilder!! Bra jobbat Annika, säkert godare än "köpe semlor".Kram.

2012-01-20 @ 12:43:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0