2014

Jag som är så dålig på att komma ihåg bloggen - egentligen kanske det bara behövs ett inlägg.
Inlägget med stort I. En resumé av 2014:
 
2014 har främst präglats av en sak: politik och val.
All planering drog ju igång på allvar i januari, först för EP-valet men också för de allmänna valen.
Att genomgå en valrörelse är jobbigt men skitkul!
 
I februari genomförde många men också jag som koordinator WWW.
Jag visste redan då att jag ville satsa på politiken och jag hade bestämt mig för att sluta jobba för Visit Vilhelmina.
Jag är så stolt över att ha varit med om detta:
 
Jag och Mr. Lions: Gunnar Wikström
Fotocreds till: Patrick Willems och Hannele Malinen Bång
Fotocreds till: Kenna Lindström
 
Februari var en händelserik månad då vi fick ett missfall vilket var en stor besvikelse, framförallt med tanke på min livssituation. Mina dagar känns ibland som sanden i ett timglas.
I februari hade jag även tackat ja till att medverka i en "Livspaus".
Ett samarbete mellan alla kyrkor som skulle genomföras 6 gånger under året (tror jag det var) och jag var först ut, att tala om min syn på livet - efter beskedet om diagnosen ALS.
Jag kom till Stenmans 20 minuter innan utsatt tid och redan då var caféet fullt av folk - men folk fortsatte komma och tillslut satt folk på golvet och i trappan.
Den känslan går inte att beskriva - att så många kom för att lyssna på mig. Det är jag evigt tacksam för.
Under kvällen skickades det även runt en hink där man fick lämna ett frivilligt bidrag till ALS forskning.
Den här kvällen kommer jag aldrig att glömma!

Mitt liv har förändrats sedan jag fick min diagnos, att ta vara på livet. Jag ville förverkliga en dröm, trots att jag var rädd att jag inte skulle klara det (jag är en väldigt orolig person).
29 april åkte vi till Thailand i 5 veckor - något av det största som hänt i mitt liv.
Bilderna får tala för sig själva, vi hade det så enormt bra och ibland fick jag nypa mig i armen.
 
När vi kom hem återstod mitt sista arrangemang som koordinator för Visit Vilhelmina,
det blev väldigt lyckat och var en kanon vecka:
 
 
Semesterveckorna under sommaren var galet bra, vilket väder vi hade!
I augusti drog valrörelsen igång på riktigt och jag deltog i flera debatter som var något helt nytt för mig.
 
September var inte bara den månaden då det var val. Vi hämtade en hund som numera är en given familjemedlem, Rally - en liten dvärgpudel som är väldigt bestämd.
 
Jag blev rejält överaskad då mina kära älskade vänner Lotta-Karin och Jon kom och berättade att jag skulle följa med en sväng. Inte visste jag då att dom mfl. hade ordnat tidernas 30-årsfest till mig.
Det var så många vänner där, och släkt. Helt överväldigande, jag är sjukt tacksam för den dagen och kvällen.
 
14 september kom dagen som vi jobbat hårt för, och resultatet blev långt över förväntan.
Aldrig hade jag kunnat föreställa mig att jag skulle få så många personkryss, och jag är så tacksam för att jag efter valet kunde börja jobba med det som jag helst ville: politik.
 
Den 16 september fyllde jag 30. Det var en dag som jag tidigare trodde att jag inte skulle uppleva. Jag kan även skriva att jag mår så bra, och är så lycklig. Min läkare säger att sjukdomen i princip står still. Halleluja!
 
I oktober genomförde vi vårt valfullmäktige och då blev det klart att jag ska vara kommunstyrelsens vice ordförande den kommande mandatperioden. Eller oppositionsråd som det oftast kallas. Jag blir knappast fet på lönen, men jag gör valet att enbart jobba med politik. Att som 30årig kvinna få den möjligheten, helt sjukt.
Såhär glad var jag efter valfullmäktige;
 
 
I november fick jag ett samtal från SVT, dom ville göra ett reportage om mig till programmet "Fråga Doktorn".
Det var en spännande dag tillsammans med kameramannen och reportern, en helt ny upplevelse.
Programmet kommer sändas den måndag 12 januari 18.15.
 
I 30 års present fick jag en massa bidrag för kommande äventyr, vi fick använda dom som vi ville men givet var ju att resa igen. Vi bokade en helg i Sthlm när det var dags för den årliga dagen, den 8 november då jag för 2 år sedan fick diagnosen. Den dagen har jag bestämt mig för att fira livet - och välja livet. Att vara tacksam för det jag har, att leva här och nu. Att inte ta saker för givet - och att vara lycklig!
Helgen i Stockholm blev fantastisk. Jag fick gå på något som jag verkligen älskar: musikal.
Livet är en schlager, Junibacken, Shopping, Monster Jam och tid med min lilla familj.
 
    
 
 
När jag kom hem hade vi bokat en middag med mina "gamla kollegor". Vi som jobbade tillsammans i Tingshuset (jag, Stina, Lotta och Sabina) kommer alltid vara ett tight gäng. Gissa om jag blev rörd då jag fick en specialdesignad mössa. Jag fick även frågan om det var okej att dom tryckte upp fler och sålde, med en viss summa som skulle gå till ALS forskning. Mössorna genererade 15.000:- till forskning!!! 
 
 
 
2014 har ju handlat en hel del om att uppmärksamma sjukdomen ALS. I och med den så kallade "Ice bucket challenge" kunde jag under ganska många veckor se att fler och fler runt mig antog utmaningen och varje dag blev jag påmind om den där skitsjukdomen som intagit min kropp.
Det var grymt jobbigt - men så viktigt! Jag vet inte hur mycket pengar det drog in till forskning, men jag är helt övertygad om att dom en dag kommer kunna rädda mitt och andras liv.
 
Nu är det december, och nyårsafton. Jag fick äran att vara tärna på Herr och (numera) Fru Trysberg bröllop som är ett minne för livet.
 
 
Julen har varit väldigt lugn. Just nu är vi hela släkten uppe i Storvall/Klimpfjäll. Det är högljutt kaos i vanlig ordning. Men att vara omgiven av människor man älskar är ändå det bästa.
 
Jag önskar alla ett bra 2015.
Kom ihåg att inte ställa för höga krav på dig själv - tillräckligt bra är bättre än bäst.
Man kan aldrig förändra människor runt omkring en, det enda man kan göra är att följa sitt eget hjärta.
Och var inte så duktig så att du sliter ut dig - ingen kommer tacka dig ändå.
 
Kärlek <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia Åkerlund


Hej!

Såg dig på fråga doktorn ikväll. Tänkte bara tipsa om att glutenintolerans kan ge en mängd autoimmuna sjukdomar, bl.a. ALS.

Finns video på youtube, https://m.youtube.com/watch?v=Wliz6Gbg4fE där läkare föreläser om just ALS och hur en glutenfri diet påverkar patienten till att bli frisk.

Om man är intolerant emot gluten och har varit det under en lång tid utan att veta om det, kan kroppen ha börjat reagera på andra proteiner som liknar gluten, t.ex. majs, mjölkproteiner, potatis, kaffe, ris, ärtor, bönor, choklad, ägg och många fler. Av den anledningen ska man utesluta all mat som kan tänkas korsreagera med gluten för att sedan efter ett par månader prova en efter en för att se hur man reagerar.

Man kan vara överkänslig mot gluten utan att man får besvär i magen, och utan att det visar sig i blodprov. Det finns mer och mer forskning som pekar mot att gluten är boven i dramat när det gäller inte bara ALS utan även diabetes, psoriasis, secondary parkinson etc.

Här kommer delar ur ett brev jag skrev till en sjuk väninna, det är en lista på saker som man ska undvika i kosten och vad man kan äta. Kanske kan det även hjälpa dig.


Odlad fisk - har blivit utfodrat med spannmål.
Odlad lax går bra då den matas med majs.
Kött som inte är vilt - har också blivit utfodrat med spannmål.
Mjölk, smör -ät ej
Ärtor och bönor- ät ej
Vitamintabletter- innehåller ofta olika bindemedel som innehåller vete.
Citronsyra - utvinns ofta ur svartmögel som framställs av vetegroddar. Finns i MÅNGA MÅNGA produkter, se upp med t.ex. juicer. (Färskpressad går bra)
Se upp med konstgjorda sötningsmedel utvinns ofta ur vete.
Sockertillsatser som dextros, maltodextros etc kan också utvinnas ur vete. Står ibland majs, då är det ok om du tål det.
Brödsirap innehåller vete. Mörk och ljus sirap innehåller inte vete.
Jäst och mögel - ät ej!


Saker som du KAN äta:

Ghee - skirat smör, man tar då bort mjölkproteinet
Får- och getbaserade ostar (fetaost tex, dock ej mögelostar), mjölk och yoghurt.
Vildkött- vildsvin, älg, ren, vildfångad fisk, hjort, skaldjur.
Sallad
gurka,
morötter
sweet potatoe
pumpa - mycket gott, väldigt nyttigt och enkelt att tillaga
nötter
olivolja,
solrosolja
kokosolja - mycket nyttigt för hjärnan
mandelmjöl
bovete - ej släkt med vete, släkt med rabarber, går att baka goda limpor på detta.
Färskpressad juice - innehåller inte citronsyra


Saker som du KANSKE kan äta - pröva dig fram
potatis
tomat
ris
rismjöl
kaffe
choklad
vin
växtbaserade oljor (raps, majs)
Kött som ej är vilt.
Teffmjöl
Durramjöl
Ägg



Saker som du ALDRIG ska äta
Vete
Korn
Havre
Råg
Produkter som sägs vara glutenfria men inte är NATURLIGT glutenfria. Tex vetestärkelse.
Köttpålägg som innehåller en massa tillsatser, ofta vete som inte skrivs ut i annat än E-nummer, t.ex socker utvunnet ur vete.
Citronsyra som inte direkt kommer från citron.
Lösviktsgodis- Finns spår av vete överallt dvs kontaminationsrisk från olika godissorter.



Tänk på att inte använda samma smörbytta som de som äter vanligt bröd.

Schärs bröd är alla naturligt glutenfria, men är ofta gjorda på rismjöl så kolla om du tål det.

Angående du som har ALS. I alla autoimmuna sjukdomar som påverkas av vete är det mycket viktigt att man äter NATURLIGT glutenfritt, annars finns det spår av vete vilket kommer att påverka hjärnan. Man kan inte återställas helt om man blivit jättedålig men man kommer att bli lite återställd, man kan stoppa sjukdomsförloppet och man mår ju alltid bättre utan gluten om det är gluten som orsakar sjukdomen.

26 januari i Lund på Grand hotel kl 18.30 - 21.30 föreläser en av världens främsta experter på gluten och celiaki och autoimmuna sjukdomar. Dr Tom O´brian. Han föreläser helt gratis för allmänheten om gluten och autoimmunotet. Han kan också mycket om lipopolysackarider och har säkert litteraturtips. Han föreläser även i Stockholm någon dag innan. Thedr.com (hans hemsida) som pratar om autoimmuna sjukdomar och gluten och där du kan se när och var han föreläser.


Hör av dig om

Svar: Hej och tack för ditt engagemang.Jag försöker leva mitt liv precis som jag känner...dag för dag. En dag kanske jag känner för att ändra kosten så radikalt, även om jag redan äter mycket av det du skrivit på listor och av olika själ aldrig äter en del saker som du avråder från.
När det gäller påverkan på sjukdomen så har prover visat på min kropp att många nervtrådar redan är döda - då spelar kosten föga roll tyvärr för hittills har ingen kunnat återskapa nervtrådar.
Men som sagt, tack för ditt engagemang. Jag kan absolut googla lite mer på ämnet. Mvh//Annika
Annika

2015-01-12 @ 22:58:25
Postat av: Ninni

HEJ! Såg dig på Fråga Doktorn, och blev bara så imponerad av dig! Du är stark och jag är så glad att du klok och inser att man ska ta vara på tiden och livet. Härligt! Hoppas du har det bra! Kram från Åland.

Svar: Hej och tack för fina ord <3
Annika

2015-01-13 @ 11:16:56
URL: http://husbil.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Hej, jag såg dig också på fråga doktorn skulle vilja ställa några frågor om det går bra. Jag utreds själv på neurologen i Uppsala men de har ännu inte lyckats ge mig en diagnos. Vad var det första du märkte att det var något som inte stod rätt till? Om du vill får du gärna berätta lite om hur sjukdomen kom och upptäcktes och hur lång tid du fick vänta innan diagnosen kom.
Jag beundrar och gläds med dig för din enorma styrka och livsglädje <3
Vänlig hälsning Ingrid

Svar: Hej Ingrid och tack för dina ord.Skicka gärna ditt telefonnummer till [email protected] så hör jag av mig. Frågorna du ställer är svåra att svara på i ett kommentarsfält :)
Mvh
Annika

2015-01-15 @ 21:50:42
Postat av: Josefine

Hej,
Såg dig på Fråga doktorn på svtplay. Det som de talar om för dig på neurologen är inte hela sanningen. Se på Under our skin på You Tube så får du hela bilden klar. Det är en stor korruption alltihop! Jag vet att patienter som du blir friska med rätt behandling. Jag ser det själv på klinik i Florida där jag befinner mig nu. Acceptera inte det som du får höra. Har du tagit ett borreliatest, jag menar ett RIKTIGT test som Dr Sandström i Örebro kan hjälpa dig med. Testet på vc är odugligt. Jag har varit med om en hel del själv i en evig utredningskarusell inom Region Skåne. Hör av dig om du vill veta mer. Allt gott. Mvh Josefine

2015-01-20 @ 04:19:30
Postat av: Johanna Norrbo

Hej Annika!

Jag såg också dig på fråga doktorn, det var starkt och fint av dig att berätta. Nu förstår jag att man inte vill ha en massa tips och råd på mirakelkurer som kanske inte fungerar om man är sjuk. Men om du är intresserad vill jag ge dig det här boktipset, den ena av författarna fick diagnosen ALS.

http://www.adlibris.com/se/bok/healingkoden-sex-minuter-for-att-
laka-orsaken-till-dina-problem-med-halsa-9789174751024

Vänliga hälsningar
Johanna

2015-01-21 @ 14:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0