C <3 SD = Sant?

Just det fick jag läsa på allra käraste facebook igår, allt kom efter en artikel som VK publicerade om mig igår där brödtexten löd: Jag är beredd att ta över som kommunalråd, med stöd av SD
Tack för den VK!
 
För det första så är jag företrädare för Allians för Vilhelmina. Vi gick till val tillsammans i valtekniskt samarbete.
Tillsammans med Alliansen ska jag diskutera framtidens lösningar.
Ett samarbete med SD är för mig som centerpartist helt uteslutet.
SD fick ett mandat i Vilhelminas fullmäktige - precis som jag fick ett för Centerpartiet.
Sådan är demokratin - och leve den!
 
Ikväll träffas Allians för Vilhelmina för att prata om hur vi tillsammans går framåt efter det otroligt svaga parlamentariska läget i vår kommun.
Vänsterpartiet har (enligt rykte) meddelat att dom inte vill ha något blocköverskidande samarbete. Socialdemokraterna kan tänka sig att diskutera saken, men någon sådan träff finns inte inplanerad.
 
PA måste välja vilka dom vill samarbeta med dom kommande 4 åren, och jag vore väldigt glad om vi kunde fortsätta det samarbete vi nu haft under 4 år som opposition.
ÄR det så, att PA vill samarbeta med C KD och M så har vi 13 mandat (då jag fortfarande inte vet om deras första namn tänker bli sk politisk vilde)
 
I vårt fullmäktige finns det plats för 27 mandat.
Om det är så att S+V har 13 mandat och Alliansen + PA 13 mandat så har SD en vågmästarroll.
Jag ser det så här: Vi kommer till valfullmäktige den 15 oktober. Både nuvarande opposition och nuvarande majoritet har förslag på namn till ordförandeposterna.
Vem kommer det bli som avgör? Jo, SDs mandat som har rösträtt precis som alla andra.
Det kallar inte jag att samarbeta, det kallar jag at få stöd för eget förslag.
Precis så som läget varit i riket ända sedan SD kom in i Riksdagen.
Ännu värre blir det i riket den här mandatperioden då S + MP utgör en ytterst svag majoritet och också kommer behöva stöd av andra partier för att få igenom viktiga beslut.
 
Jag har även fått frågan om JAG personligen kommer att kontakta SDs mandat, Eric.
Svaret är: självklart! Att prata och diskutera är inte detsamma som att samarbeta.
Jag respekterar Eric som person, men inte politiken som hans moderparti för.
Det finns många partier som jag inte sympatiserar med, men jag pratar med dessa personer iaf.
Vad är anledningen att vara otrevlig? Jag känner honom inte ens.
 
Ja, det var lite av det som snurrar i mitt huvud
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0