Ledarkrönika LT 9/4

Hej bloggen och Hej Ni som tar er tid att läsa. Tack för det btw.
 
 Tidigare i vinter fick jag frågan från "Tidningar i norr"om att skriva en ledarkrönika i Lokaltidningen (som förövrigt är den enda tidningen jag läser). Lokaltidningen ges ut i inlandet och har reportrar i Lycksele, Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Storuman. I slutändan blev det 3 krönikor under året. Hursomhelst.
Som vanligt svarar jag JA eftersom att jag är dålig på motsatsen med tre bokstäver.
Jag funderar nästan aldrig innan jag svarar, utan hoppar på det mesta som låter kul.
 
Sedan började jag tänka på ämnen, tvivla på att jag kunde, gruva osv
men då var bollen redan i rullning så att säga.
Tidigare i veckan publicerades i alla fall min första ledarkrönika, och eftersom
påsken nyss varit (jag skrev insändaren på skärtorsdagen, varför vara ute i god tid?) så tänkte jag på påskkärringar och häxor som jag tycker är fascinerande. Googlade lite fakta, fick inspiration och så här blev den:
 

Häxor behövs i politiken!

Påskhelgen är över och barnen har nog fått i sig en årskonsumtion av godis. Genom att klä ut sig till påskkärringar och knacka på dörrar förses dom både med sött, salt och surt. Kanske en och annan frukt. Men dagens påskkärringar är inte detsamma som dom historiska. Skärtorsdagen är historiskt den ”rena dagen”, men också den dagen då häxorna for till Blåkulla. Jag läser många olika inlägg på Facebook om kvastfärder och ler för mig själv; ” Hej, när åker du? Själv drar jag iväg vid fyra-tiden. Det mesta är klart; badat katten i neon, satt lysdioder i hucklet, fixar just nu hjullagren på kvasten, blir raket-bränsle i år. Om vi ändå inte syns önskar jag glad påsk...” Häxor för mig är frigjorda. Häxor för mig är starka, kunniga och självständiga kvinnor. Därför ler jag. Historien berättar att kloka gummor alltid funnits, gummor som kunde bota sjukdomar av denna anledning möttes med respekt, några Blåkullafärder och bortrövande av barn var det aldrig tal om. Dessa anklagelser dök först upp 1667 och det är detta som skiljer den gamla typen av trolldom från den nya. Den sista ”häxan” som avrättades i Sverige för trolldom var Anna Ersdotter, en 80-årig kvinna från Gillberga-Lista, 1704 i Eskilstuna. Långt ifrån dagens färgglada barn som knackar på dörrar och vädjar om något gott.

Kunniga kvinnor i politiken har alltid väckt motstånd. Värst har det varit för kvinnor som velat driva en offensiv jämställdhetspolitik. Men utan dessa kvinnor skulle vi inte varit där vi är idag. Den första striden handlade om kvinnlig rösträtt. Den striden vanns för nästan hundra år sedan, och sedan följde öppna utbildningar och yrken för kvinnor.

Numera är det lika självklart med föräldraförsäkring och förskola som med skilsmässa och abort. Men motståndet har varit hårt. Kvinnor och organisationer – bl.a. Grupp 8 – som drev politiken framåt fick leva med att bli stämplade som häxor. Häxa i dålig och negativ mening.

Starka och kunniga kvinnor har historiskt blivit och blir häcklade och förföljda. Hatade och kallade för både det ena och det andra. Dessa kvinnor har uträttat så mycket och vi har många av dessa att tacka för att Sverige har blivit så pass jämställt som det är idag.

Att stå upp för sin sak och våga ta plats är inte lätt. Vare sig det handlar om kvinnlig rösträtt, att viga 2 personer av samma kön eller att tro på det man kan. Men vi häxor behövs. Vi behövs i politiken och i vardagen. Vår kunskap, vår erfarenhet och vårt engagemang behövs. Så till alla häxor där ute, fortsätt stå upp för er själva. Fortsätt ta plats och fortsätt flyga till Blåkulla. Ett tips till nästa år; byt ut kvasten till cykel så slipper ni få stickor i aschlet!

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0