Till mina väljare!

Till mina väljare!

 

Jag har efter noga övervägande bestämt mig för att kalla in ersättare för samtliga av mina förtroendeuppdrag i Vilhelmina kommun med omedelbar verkan. Detta har jag meddelat under Centerpartiet Vilhelminas årsmöte ikväll. Jag kommer kalla in ersättare och vara borta från mina uppdrag året ut. Min ambition är att ta nya tag 2018.

 

Livet leder oss på oväntade vägar ibland. Omständigheter förändras och det finns flera anledningar till varför jag gör detta val precis nu. Den främsta anledningen är mitt privata liv.

 

Jag har ett relativt nytt jobb som jag trivs väldigt bra med och där jag vill göra ett bra jobb. Det är också det som gör att jag kan försörja mig. Jag har även börjat studera på folkhögskola, en utbildning som pågår under 2017. Jag har uppdrag som god man till två fantastiska ensamkommande flyktingpojkar. Jag hoppas att deras asylprocess ska starta så snart som möjligt vilket innebär mer tid för godmanskapet. Jag väljer att prioritera dessa saker just nu, samt min familj, då jag känner att jag inte riktigt räcker till för tillfället.

 

Den andra anledningen ligger i politiken. Jag valde att vara aktiv inom politiken för att få vara med och påverka Vilhelminas framtid, det är en hjärtfråga för mig och jag brinner för mitt engagemang. Jag gick in i valet 2014 med ett enda vallöfte, att försöka skapa ett bra debattklimat och ett samarbete eftersom det var och är min fasta övertygelse att det är det som leder Vilhelmina framåt. Jag tycker också personligen att jag lyckats hålla detta vallöfte och att det lett till att vi haft ett bra samtalsklimat med bra informationsutbyte större delen av den här mandatperioden. Förhoppningsvis så har du också som väljare känt av det och att du därmed kan känna dig mer nöjd och stolt över att bo och leva i Vilhelmina. Nöjda och stolta medborgare är otroligt viktigt för att Vilhelmina ska fortsätta att utvecklas.

 

Det är en fantastisk ynnest att få jobba för och med utveckling samt att sitta i dom sammanhang där besluten för kommunen fattas. Men att bedriva opposition samtidigt som man vill vara mån om att behålla en bra och konstruktiv dialog är ibland som att balansera på en lina. Dessvärre så upplever jag att det avslappnade klimat vi haft har förändrats det sista halvåret och även om det inte är det som drivit fram mitt beslut har det givetvis också påverkat mitt beslut. Jag har en rädsla för att tappa min drivkraft, ryckas med i negativa tankemönster. Min magkänsla säger mig också att det finns en risk för att samtalsklimatet kommer förändras än mer ju närmare valet 2018 vi kommer. Jag påverkas mycket av det och känner att jag behöver få perspektiv. Jag ställer inte upp på att vara en del i ett samtalsklimat där du måste ”ha skinn på näsan” eller ”kunna ta skit” bara för att det är en del av gamla mönster som vi har i kommunen. Det passar inte in i mina värderingar.

 

Därför anser jag själv att det är ett bra läge för mig att ta ett steg tillbaka och reflektera över vad jag vill åstadkomma. Jag behöver definiera min roll, mitt engagemang för att hitta tillbaka till den energi och den glädje som det är att jobba politiskt. Jag vill vara en del av arbetet i att driva vår kommun framåt. Detta sammantaget med studier, jobb och livet gör att jag fattat det här beslutet för 2017.

 

Jag har lovat mig själv att sluta när jag inte tycker att det är kul längre, det är bara så jag kan göra ett bra jobb. Jag kommer inte att sluta men att vara sann mot sig själv är viktigt för mig även om det tyvärr också innebär att det måste ske på bekostnad av det förtroende jag fick vid förra valet av er väljare. Genom att ta ansvar för min egen livssituation och mitt eget engagemang. Genom att ta ett steg tillbaka hoppas jag också kunna komma tillbaka med ny energi inför dom allmänna valen 2018.

 

Angående Kyrkovalet 17 september 2017 så är ingenting förändrat. Listorna är tryckta och jag ställer upp i det valet som kandidat för Centerpartiet helhjärtat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0